Elérhetőségek

Tiszabura Község Önkormányzata

Cím: 5235 Tiszabura,
Kossuth Lajos utca 52.
Telefon:
+36/59/201-106
Mobil:
+36/70/418-9191
E-mail:
tiszabura.kozsegi.onkormanyzat@gmail.com
További... Nyitvatartás


8/2012. (XI.29.) önkormányzati rendelet

Tiszabura Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2012. (XI.29.) önkormányzati rendelete

Tiszabura Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti- és Működési Szabályzatáról

2015-01-01-tól

Tiszabura Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2012.(XI. 29.) önkormányzati rendelete Tiszabura Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti- és Működési Szabályzatáról

 

EGYSÉGES SZEKEZETBE FOGLALVA

Utolsó átvezetett módosítás: 13/2014. (XI.11.) Ök. Rendelet. Hatályos: 2014. november 12.

(9/2012./XII.13/Ök. Rendelet, a 12/2012./XII.19./Ök. Rendelet, a 1/2013./I.21./Ök. Rendelet, a 2/2013./II.14./Ök. Rendelet, 14/2013. (XII.19.) Ök. Rendelet, 4/2014. (II.28.) Ök. Rendelet, 13/2014. (XI.11.) Ök. Rendelet)

 

Bevezető rész

 

      Tiszabura Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. Cikk (1) bekezdésének d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:

 

1. Általános rendelkezések

 

      1.§. (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:

 

TISZABURA KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT

 

      (2) A település jellemző adatait az 1. sz. melléklet tartalmazza.

      (3) Székhelye: 5235 Tiszabura, Kossuth Lajos utca 52.

      (4) A települési önkormányzat jogi személy.

      (5) Tiszabura Községi Önkormányzat képviselő-testületének internetes honlapja: www.tiszabura.hu

      (6)

1.) Alapítás éve: 1990. 10. 12.

2.) Jogállása, jogköre:

 
  1. jogi személyisége:

önálló jogi személy

3.) Vállalkozási tevékenység:

Az Önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem folytathat.

4.) Illetékességi terület:

Tiszabura és Pusztataskony Közigazgatási területe

5.) Alapítói jogokkal felruházott irányító szerve, székhelye:

Tiszabura Községi Önkormányzat Képviselő-testülete

5235 Tiszabura Kossuth Lajos utca 52.sz.

A belső ellenőrzési feladatot megbízási szerződés alapján Gellén Olivérné könyvvizsgáló és adószakértő látja el (5000 Szolnok, Mátyás király utca 2. V/8.)

6.) Számlavezető pénzintézet: Tiszafüred és Vidéke Takarékszövetkezet Tiszaburai Kirendeltsége. 5235 Tiszabura Kossuth Lajos 62

7.) Bankszámlaszám: 70100042-11065120

Adószám: 15733098-2-16

Ksh száma: 15733098-8411-321-16

Törzsszám: 733096

Általános forgalmi adó alanyisága: adóalany, általános szabályok alapján.

8.) Hatályon kívül helyezve.

9.) Hatályon kívül helyezve.

      (7) A képviselő-testület Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 84. § (1) bekezdésben alapján Polgármesteri Hivatalt (a továbbiakban: Hivatalt) hoz létre Tiszaburai Polgármesteri Hivatal megnevezéssel.

      (8) Tiszabura Községi Önkormányzat adószáma: 15733098-2-16

 

      2.§. (1) Tiszabura község pecsétje:

 

TISZABURA KÖZSÉG PECSÉTJE

 

körirat. Középen: hal és ekevas stilizált rajzolata, mely a település lakosainak ősi foglalkozására (halászat) és a jelenlegi mezőgazdasági tevékenységre utal (ekevas).

      (2) A község pecsétje községi ünnepségek meghívóin, községi kitüntetések, elismerések adományozását bizonyító iratokon, az Önkormányzat nevében kötött megállapodásokon használható.

      (3) A község pecsétjének megőrzéséről a polgármester gondoskodik.

 

      3.§. (1) Önkormányzati döntéseken a

 

JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYE

TISZABURA KÖZSÉG

 

körirata és középen hal és ekevas stilizált rajzolatú bélyegző is használható.

      (2) A bélyegző megőrzéséről a polgármester gondoskodik.

 

      4.§. (1) Az önkormányzat pecsétje:

„Tiszabura Községi Önkormányzat”: feliratú téglalap alakú bélyegző címmel és adószámmal ellátva.

      (2) „Tiszabura Községi Önkormányzat” feliratú körbélyegző középen Magyarország címerével és sorszámmal ellátva.

 

2. Települési Önkormányzat feladata és hatásköre

 

      5.§. (1) Önkormányzati döntést: a képviselő-testület, a helyi népszavazás, a képviselő-testület felhatalmazása alapján a képviselő-testület bizottsága, a társulása, a polgármester, továbbá a jegyző hozhat.

      (2) A feladat- és hatáskörrel rendelkező szervtől tájékoztatást kérhet, döntést kezdeményezhet, véleményt nyilváníthat; amelyre a megkeresett szerv harminc napon belül érdemben köteles válaszolni. Amennyiben a tájékoztatás, a válaszadás vagy az intézkedés nem a megkeresett szerv hatáskörébe tartozik, az köteles a megkeresést nyolc napon belül áttenni a hatáskörrel rendelkező szervhez és erről a települési önkormányzatot egyidejűleg tájékoztatni.

(3) A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok különösen:

1. településfejlesztés, településrendezés;

2. településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása);

3. a közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése;

4. egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;

5. környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);

6. óvodai ellátás;

7. kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása; filmszínház, előadó-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása;

8. szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások;

9. lakás- és helyiséggazdálkodás;

10. a területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása;

11. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;

12. honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás;

13. helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok;

14. a kistermelők, őstermelők számára - jogszabályban meghatározott termékeik - értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;

15. sport, ifjúsági ügyek;

16. nemzetiségi ügyek;

17. közreműködés a település közbiztonságának biztosításában;

18. helyi közösségi közlekedés biztosítása;

19. hulladékgazdálkodás.

(4) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.

(5) Az önkormányzati feladatok ellátását: a képviselő-testület és szervei biztosítják. A képviselőtestület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a polgármesteri hivatal, a jegyző, továbbá a társulás.

      (6) A képviselő-testület - e törvényben meghatározott kivételekkel - hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

      (7) A képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására - jogszabályban meghatározottak szerint - költségvetési szervet, gazdálkodó szervezetet, nonprofit szervezetet és egyéb szervezetet (a továbbiakban együtt: intézmény) alapíthat, továbbá szerződést köthet természetes és jogi személlyel vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel. A helyi önkormányzat képviselő-testülete - amennyiben törvény kivételt nem tesz - kinevezi az intézmény vezetőjét.

      (8) Ha a polgármester, a jegyző, valamint a polgármesteri hivatal ügyintézője államigazgatási feladat- és hatáskörében jár el, a képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.

      (9)

1.) Hatályon kívül helyezve.

2.) Hatályon kívül helyezve.

3.) Hatályon kívül helyezve.

4.) Foglalkoztatottjaira vonatkozó foglalkoztatási jogviszonyok megjelölése:

Foglalkoztatottjainak jogviszonya alapesetben köztisztviselő, akikre a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény az irányadó. Foglalkoztatottjainak jogviszonya lehet továbbá közalkalmazott, akikre a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény irányadó. Egyes foglalkoztatottjainak a jogviszonya munkavállaló, akikre nézve a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény az irányadó. Egyéb foglalkoztatásra irányuló jogviszonyra a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (pl. megbízási jogviszony) az irányadó.

      (10) A települési önkormányzat köteles ellátni mindazokat a törvényben meghatározott feladatokat, amelyek a helyi lakosság alapvető létfeltételeit, az ehhez szükséges közszolgáltatások közvetlen igénybevételének lehetőségeit biztosítják.

 

3. A képviselő-testület

 

      6.§. (1) Tiszabura Község Önkormányzatának képviselő-testülete 7 tagból áll, melynek hivatalból tagja a polgármester.

(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát a 2. sz. melléklet tartalmazza.

(3) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább hat ülést tart.

(4) A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át (kizárólagos hatásköre):

1. a rendeletalkotás;

2. szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás;

3. a helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása;

4. a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, államháztartáson kívüli forrás átvétele, átadása;

5. önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;

6. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;

7. intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése;

8. közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása;

9. eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál;

10. a bíróságok ülnökeinek megválasztása;

11. állásfoglalás intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti;

12. a települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés;

13. az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés, ha a képviselő egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén;

14. a településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyása;

15. területszervezési kezdeményezés;

16. amit törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.

(5) Minősített többség szükséges a következő döntések meghozatalához:

  1. rendeletalkotás,
  2. a képviselő-testület szervezetének kialakítása és működésének meghatározása (SZMSZ),
  3. a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás, a megbízás visszavonása,
  4. önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
  5. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
  6. intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,
  7. gazdasági társaságba való belépés, kilépés, gazdasági társaság alapítása, megszüntetése, gazdasági társaság ügyvezetőjének megválasztása, igazgatóságába, felügyelő bizottságába képviselő megbízása,
  8. települési képviselő kizárása,
  9. a 8. § (6) bekezdésének c) pontja szerinti zárt ülés elrendelése.
  10. a képviselő-testület feloszlásának kimondása,
  11. szakmai, gazdasági program, a költségvetés megállapítása, döntés a végrehajtásukról szóló beszámoló elfogadásáról, a helyi adó megállapítása,
  12. a képviselő-testület hatáskörének átruházása,
  13. önkormányzati jelképek, kitüntetések és elismerő címek meghatározása, használatuk szabályozása, díszpolgári cím adományozása
  14. törvényességi észrevétel alapján hozott döntés.
  15. hitelfelvétel,
  16. a települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés;
  17. az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés, ha a képviselő egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén.
  18. az üzleti vagyoncsoportba tartozó vagyontárgyak minősítése, átminősítése – más vagyoncsoportokba történő átsorolása,
  19. a törzsvagyon körébe tartozó vagyontárgy üzleti vagyonná történő átminősítése.

(6) Minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint a felének a szavazata szükséges.

 

4. A képviselő-testület gazdasági programja, munkaterve

 

      7.§. (1) A gazdasági program a települési önkormányzat részére helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével - a kistérségi területfejlesztési koncepcióhoz illeszkedve – a települési önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják. A gazdasági program tartalmazza különösen: a fejlesztési elképzeléseket, a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítését, a településfejlesztési politika, az adó politika célkitűzéseit, az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó megoldásokat, továbbá a befektetéstámogatási politika, községüzemeltetési politika célkitűzéseit.

A gazdasági programot, fejlesztési tervet a képviselő-testület az alakuló ülését követő hat hónapon belül fogadja el. Ha a meglévő gazdasági program, fejlesztési terv az előző ciklusidőn túlnyúló, úgy azt az újonnan megválasztott képviselő-testület az alakuló ülését követő hat hónapon belül köteles felülvizsgálni, és legalább a ciklusidő végéig kiegészíteni vagy módosítani.

      (2) A képviselő-testület a gazdasági program végrehajtása, a tervezhető feladatok ütemezése érdekében éves munkatervet fogad el.

      (3) A munkaterv elkészítése a polgármester feladata.

A tervezet elkészítéséhez javaslatot kell kérni:

       a) bizottságok elnökeitől,

       b) önkormányzati intézmények vezetőitől.

      (4) A gazdasági program-tervezetet és a munkaterv tervezetet a polgármester készíti el és terjeszti a képviselő-testület elé.

      (5) Az éves munkatervben meg kell határozni a közmeghallgatás időpontját. A közmeghallgatáson a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.

5. A képviselő-testület ülései

 

      8.§. (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, együttes akadályoztatás esetén a legidősebb települési képviselő (korelnök) hívja össze és vezeti.

      (1b) A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét, a polgármester előterjesztése alapján megválasztja a bizottság vagy bizottságok tagjait, az alpolgármestert, dönt illetményükről, tiszteletdíjukról.

      (2) Az ülést tizenöt napon belüli időpontra össze kell hívni a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester hívja össze a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával.

      (3) A Képviselő-testület ülésének meghívóját a képviselőknek az ülést megelőzően legalább öt nappal korábban meg kell küldeni (rendes testületi ülés). Külön meg kell hívni a testületi ülésre a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét és a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Kunhegyesi Járási Hivatala vezetőjét (állandó meghívottak

      (4) Össze kell hívni a képviselő-testület ülését, ha a hatáskörébe tartozó ügyben kell dönteni és a döntés nem tűr halasztást, vagy a késedelmes döntés kárral, életveszéllyel járna (rendkívüli testületi ülés). Rendkívüli testületi ülés esetén képviselő-testület rövid úton (telefon, telefax, távirat, e-mail) is összehívható. Ebben az esetben az írásbeliség is mellőzhető.

      (5) A képviselő-testület ülése nyilvános.

      (6) A képviselő-testület

      a) zárt ülést tart önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén;

      b) zárt ülést tart az érintett kérésére választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor;

      c) zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.

Erről nyílt szavazással vita nélkül dönt a képviselő-testület.

      (7) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester és a jegyző, továbbá meghívása esetén a polgármesteri hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt. A nemzetiségi önkormányzat elnöke kizárólag az általa képviselt nemzetiséget érintő ügy napirendi tárgyalásakor vehet részt a zárt ülésen. Törvény vagy önkormányzati rendelet előírhatja, mely esetben kötelező az érintett meghívása.

      (8) Aki zárt ülésen jogosulatlanul tartózkodik azt a polgármester távozásra szólítja fel, szükség esetén kiutasíthatja.

      (9) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:

      a) Hatályon kívül helyezve.

      b) Hatályon kívül helyezve.

      c) helyi népszavazásra irányuló érvényes kezdeményezés esetén.

      (10) A rendkívüli ülésre vonatkozó indítványt – a javasolt napirendi pont megjelölésével – a polgármesternél kell írásban előterjeszteni. Az előterjesztés alapján a testületi ülést tizenöt napon belüli időpontra kell összehívni.

 

      9.§. (1) A testületi ülést meghívóval kell összehívni, amelynek tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,

b) a javasolt napirendi pontokat,

c) a napirendi pontok előadóit,

d) a testületi ülést összehívó személy aláírását,

e) annak megjelölését, hogy rendes vagy rendkívüli testületi ülésre szól a meghívó.

      (2) A polgármester megnyitja az ülést és a jelenléti ív alapján megállapítja a határozatképességet, és azt az ülés tartama alatt folyamatosan ellenőrzi.

      (3) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint a fele jelen van.

      (4) A határozatképesség biztosítása érdekében a polgármester 15 percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el.

      (5) A határozatképtelenség megállapítása után a testületi ülést öt napon belüli időpontra, ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására ismét össze kell hívni.

      (6) A polgármester tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről.

      (7) A polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére, melyről a képviselő-testület vita nélkül dönt - amennyiben az nem tér el a munkatervtől.

      (8) A képviselő-testület ülésének napirendi pontjait írásban benyújtott előterjesztések alapján tárgyalja. Szóbeli előterjesztés kivételesen az indokok megjelölésével tehető. Szóbeli előterjesztésnek kell tekinteni a testületi ülésen kiosztott írásos előterjesztést is.

      (9) Döntési javaslat előterjesztésére jogosult:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) bármelyik települési képviselő,

c) a témakör szerint illetékes bizottság, a bizottság elnöke,

      d) a jegyző.

(10) A képviselőtestület elé kerülő előterjesztéseknek tartalmaznia kell:

a) a tárgyát és a tényállást,

b) az előző döntés tartalmát (amennyiben korábban már tárgyalta a képviselő-testület),

c) helyzetelemzést,

d) határozati/rendeleti javaslatot,

e) szükség szerint a határidő és a felelős megjelölését.

(11) Egyszerűbb döntést igénylő ügyben elegendő a határozati javaslatot mellékelni a képviselő-testületi ülés meghívójához.

 

10.§. (1) A napirendi pont tárgyalásának elhalasztását – az indokok megjelölésével – települési képviselő, vagy a jegyző indítványozhatja. Erről vita nélkül dönt a képviselő-testület.

(2) Az előadó az írásos előterjesztéshez tömör, új információkat tartalmazó szóbeli kiegészítést tehet.

(3) Az előadóhoz és a szakértőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal rendelkezők, kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell választ adni.

(4) A napirendi ponthoz való hozzászólásra a vita során szóban lehet jelentkezni, a polgármesternél  A polgármester a hozzászólás lehetőségét a jelentkezés sorrendjében adja meg.

(5) A bizottság által megtárgyalt előterjesztésekre vonatkozó véleményt a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a bizottság által megbízott bizottsági tag ismerteti, tájékoztatást adva a kisebbségi véleményről is.

(6) Az előkészítésben részt vevő bizottság elnöke, a napirendi pont előadója és a jegyző a döntéshozatal előtt bármikor felszólalhat.

(7) Az előterjesztés tárgyalása során – a döntés meghozatala előtt – bármely települési képviselő kérésére egy alkalommal a polgármester tárgyalási szünetet rendelhet el. Ezzel a jogával minden települési képviselő testületi ülésenként csak egy alkalommal élhet.

(8) Az előterjesztések felett külön-külön vitát kell nyitni.

(9) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely települési képviselő javaslatot tehet, melyről a képviselő-testület vita nélkül - egyszerű szótöbbséggel - dönt.

(10)  A vita lezárása után az előadó válaszolhat a hozzászólásokra.

(11) Amennyiben az előterjesztéshez további felszólalásra nem volt jelentkező a polgármester a vitát lezárja.

(12) A polgármester először a módosító, kiegészítő indítványokat bocsátja szavazásra egyenként, majd az elfogadott módosításokkal az előterjesztésben szereplő határozatot.

(13) A módosító, kiegészítő indítvány elfogadásához - a döntési javaslat részleteit érintő esetekben is - ugyanolyan szavazati arányok szükségesek, mint amelyet a döntés egésze megkíván.

 

11.§. (1) A javaslat elfogadásához a jelenlevő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges (egyszerű többség). Ennek hiányában a képviselő-testület a javaslatot elutasította. A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.

(2) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.

(2b) Amennyiben a települési képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a Képviselő-testület a tárgyhavi tiszteletdíját 20 %-al csökkenti.

(3) A képviselő-testület a döntéseit általában (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás

a) kézfelemeléssel vagy

b) név szerinti szavazással történhet.

(4) A szavazatok megszámlálásáról a polgármester gondoskodik. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(5) A képviselő-testület név szerint szavaz az önkormányzati képviselők egynegyedének indítványára. Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerinti szavazást javasolni. Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottság létszáma és összetétele tekintetében, valamint a tanácskozások lefolytatásával összefüggő (ügyrendi javaslatot tartalmazó) kérdésekben. Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben szólítja a települési képviselőket, akik nevük elhangzásakor

  1. igen
  2. nem
  3. tartózkodom nyilatkozattal szavaznak.

A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja a polgármesternek.

Az eredményt tartalmazó jegyzéket a polgármester és a jegyző aláírásával hitelesíti.

      (6) Titkos szavazást tarthat a 8. §. (6) bekezdésben foglalt ügyekben. Erre bármely települési képviselő, valamint a jegyző tehet indítványt, amelyről a képviselő-testület vita nélkül dönt. A 8. §. (5)-(7) bekezdésben foglaltak a bizottságaira is vonatkoznak.

      (7) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

      (8) A titkos szavazás lebonyolításáról és eredményének megállapításáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik. Amennyiben az Ügyrendi Bizottság nem határozatképes, akkor a képviselő-testület külön 3 tagú szavazatszámláló bizottságot választ – akik megválasztják elnököket - a titkos szavazás lebonyolítására.

      (9) A bizottság e feladatának ellátása során:

a) ismerteti a titkos szavazás módját és elkészíti a szavazólapokat,

b) összeszámolja a szavazatokat, megállapítja, hogy érvényes, vagy érvénytelen,

c) a szavazásról jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza

ca) a szavazás helyét és napját,

cb) a szavazás során felmerült körülményeket,

cc) a szavazás során hozott határozatokat, valamint

cd) a szavazás eredményét.

d) a szavazásról készített jegyzőkönyvet a bizottság tagjai aláírják,

e) a szavazás eredményéről a bizottság elnöke jelentést tesz a képviselő-testületnek,

f) ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.

 

12.§. (1) A napirendi pontok megtárgyalása előtt kerül sor az interpellációk, és kérdések előterjesztésére, a napirendi pontok megtárgyalása után, ezek megválaszolására, valamint a bejelentések és a felvetések előterjesztésére és megválaszolására.

                  (2) A képviselő-testület tagjai az ülésen önkormányzati ügyekben a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz interpellációt és kérdést, bármely települési képviselőhöz kérdést terjeszthetnek elő.

                  (3) Interpellációt valamely önkormányzati döntés vagy annak végrehajtása tárgyában, illetőleg intézkedés elmulasztása kapcsán lehet előterjeszteni.

                  (4) Az interpellációt a testületi ülésen kell megválaszolni, ha azt a címzettje az ülés előtt legalább öt nappal írásban megkapja.

                  (5) Amennyiben a (4) bekezdésben írt határidő után vagy a testületi ülésen nyújtják be az interpellációt, az érintettnek arra csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel.

                  (6) A testületi ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló települési képviselő nyilatkozik, majd a képviselő-testület – vita nélkül – dönt.

                  (7) Amennyiben a válaszadás előzetes vizsgálatot igényel, akkor az ülés követő 15 napon belül, írásban kell választ adni az interpellálónak.

      (8) Az interpellálónak megküldött válasz másolatát minden települési képviselőnek meg kell küldeni. A válasz elfogadása tárgyában a képviselő-testület a következő ülésen hoz döntést, a (6) bekezdésben foglaltak szerint.

      (9) A kérdés minden olyan – az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó, az önkormányzat szervezetére, működésére, tevékenységére vonatkozó – tudakozódás, felvilágosítás kérés, amely tartalma szerint nem sorolható az interpelláció fogalomkörébe és nem kapcsolódik valamelyik napirendi pont témájához.

      (10) A bejelentés valamely tény, körülmény megismertetése a képviselő-testülettel, amely intézkedést nem igényel.

      (11) A felvetés olyan közérdekű téma jelzése, amelyben képviselő-testület állást foglalhat, illetve az intézkedésre jogosulthoz továbbíthat.

      (12) A testületi ülésen megjelent állampolgárok, a társadalmi és érdekvédelmi szervek, valamint a politikai pártok képviselői a képviselő-testület ülése alatt - a tanácskozási joggal meghívottak kivételével - nem nyújthatnak be kérelmeket, indítványokat.

      (13) A képviselő-testület esetenként - nyílt szavazással - dönt arról, hogy a tanácskozási joggal nem rendelkező meghívottaknak, illetve az ülésen megjelent állampolgároknak a tárgyalt napirendi ponthoz szólási jogot ad-e.

 

      13.§. (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.

      (2) A polgármester

      a) ellátja a testületi üléssel kapcsolatos ülés- és vitavezetési feladatot,

      b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a témától, vagy másokat sértő megfogalmazást alkalmaz,

      c) rendre utasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

      d) amennyiben a testületi ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést félbeszakíthatja a rend helyreállításához szükséges ideig.

      (3) A nyilvános ülésen megjelentek a kijelölt helyen foglalnak helyet. Rendzavarás esetén a polgármester rendre utasíthatja a megjelenteket, ismétlődő rendzavarás esetén kötelezheti az érintetteket a terem elhagyására.

 

6. A képviselő-testület döntései

 

      14.§. (1) A képviselő-testület rendeletet alkot és határozatot hoz.

A képviselő-testület határozata: normatív határozat és egyedi határozat lehet.

Normatív határozatban szabályozhatja a helyi önkormányzat képviselő-testülete a saját és az általa irányított szervek tevékenységét és cselekvési programját, valamint az általa irányított szervek szervezetét és működését.

      (2) A képviselő-testület önkormányzati rendeletet alkot a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján, annak végrehajtására.

      (3) A rendeletalkotást kezdeményezheti:

a) a települési képviselő,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a jegyző.

(4) A rendeletalkotás kezdeményezése a polgármesternek nyújtható be, aki - a hivatal bevo­násával - a kezdeményezést a képviselő-testület elé terjeszti. A képviselő-testület állást foglal a rendelet tervezetének elkészítéséről, főbb irányelveiről.

(5) Az önkormányzati rendelet előkészítésével megbízhatja valamelyik bizottságát vagy e célból külön ideiglenes bizottságot hozhat létre. A képviselő-testület meghatározhatja az egyeztetés és vitafórum rendjét.

(6) A szakmai előkészítés minden esetben a jegyző feladata.

(7) Az előkészítés után a polgármester vagy a jegyző nyújtja be a rendelet-tervezetet indoklással együtt. Tájékoztatni kell a képviselő-testületet azokról a javaslatokról is, amelyek nem kerültek a rendelet-tervezetbe és kisebbségi javaslatokról is.

(8) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti és gondoskodik annak a helyben szokásos módon történő kihirdetéséről.

(8b) A jegyző gondoskodik a normatív határozatoknak az önkormányzati rendeletekre vonatkozó szabályok szerinti közzétételéről is.

(9) A helyben szokásos módon történő kihirdetés:

a) a hivatal hirdetőtáblájára 15 napra történő kifüggesztés,

b) lakosság tájékoztatása internetes honlapon.

(10) A képviselő-testület megbízhatja bizottságát a rendelet hatályosságának ellenőrzésével. Az önkormányzati rendeleteket ciklusonként felül kell vizsgálni. Jogszabályi változás esetén a jegyző köteles jelezni a módosítás szükségességét.

(11) A képviselő-testület rendeleteit és határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:

                  a.) Tiszabura Községi Önkormányzat Képviselő-testületének  ....../20...  (.....hó  ....nap)  számú  önkormányzati rendelete (rövidítése: Ök. Rendelet)

A zárójelben feltüntetett dátum a rendelet kihirdetésének az időpontja.

      b.) Tiszabura Községi Önkormányzat Képviselő-testületének  ...../20... (....hó ....nap) számú határozata (rövidítése: Ök. Határozat)

A zárójelben feltüntetett dátum a határozat meghozatalának az időpontja.

      c.) Tiszabura Községi Önkormányzat Képviselő-testületének  Z-../20.. (…..hó…..nap) számú zárt ülésen hozott határozata (rövidítés: Z-../20..(……..hó…..nap) Ök. Határozat). A zárójelben feltüntetett dátum a határozat meghozatalának az időpontja.

                  (12) A határozat megjelöli a végrehajtás határidejét és felelősét.

      (13) Az önkormányzati rendeletekről és határozatokról az önkormányzati hivatal betűrendes nyilvántartást vezet.

      (14) A jegyző az önkormányzati rendeletet legkésőbb a kihirdetését követő harmadik munkanapon, a Nemzeti Jogszabálytár szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül megküldi a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatalnak.

 

7. Jegyzőkönyv

 

    15.§. (1) A testületi ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

a) a testületi ülés helyét;

b) időpontját;

c) a megjelent önkormányzati képviselők nevét;

d) a meghívottak nevét, megjelenésük tényét;

e) a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat;

f) az előterjesztéseket;

g) az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét, a hozzászólás szó szerinti szövegét, ha azt a települési képviselő kifejezetten kéri;

h) a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát;

i) a döntéshozatalban résztvevők számát;

j) a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát;

k) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését;

l) a szavazás számszerű eredményét;

m) a hozott döntéseket (rendelet és határozat szószerinti szövegét);

n) a elhangzott interpellációkat, kérdéseket, bejelentéseket, felvetéseket és az azokra adott válaszokat.

(3)  A jegyzőkönyv mellékletét képezi:

a.) a meghívó,

b.) az írásos előterjesztés, a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítvány, és az írásban benyújtott interpelláció,

c.) a jelenléti ív,

d.) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv és jelentés,

e.) a név szerinti szavazásról készült hitelesített névsor,

f.)  a jegyző törvényességi észrevétele.

(4) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző köteles gondoskodni. A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és a képviselő-testület által a képviselők közül választott jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.

(5) A jegyző a jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a Nemzeti Jogszabálytár szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül megküldi a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatalnak.

(6) A választópolgárok - a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével - a jegyzőnél, betekinthetnek a képviselő-testület jegyzőkönyvébe.

(7) Amennyiben zárt ülésre, vagy az ülés egy részének zárttá nyilvánítására került sor, akkor a zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelyet az önkormányzati hivatal elkülönítetten kezel.

(8) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe csak a 8.§. (7) bekezdésben meghatározott személyek tekinthetnek be.

 

8. A képviselő-testület bizottságai

 

      16.§. (1) A képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő és ellenőrzési fel- adatokat ellátó - a képviselő-testület által döntési jogkörrel felruházható - egymással mellérendeltségi viszonyban álló önkormányzati szervek.

      (2)  A képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre.

      (3) A bizottságoknak települési képviselő és nem települési képviselő tagjai lehetnek.

A nem település képviselő tag jogai és kötelezettségei a bizottság ülésein megegyeznek az települési képviselő bizottsági tag jogaival és kötelezettségeivel.

      (4) A bizottságok elnökeit és tagjainak több mint a felét a települési képviselők közül kell választani. Személyi javaslatot bármelyik települési képviselő tehet.

      (5) A polgármester, alpolgármester, a helyi nemzetiségi önkormányzat elnöke és az önkormányzati hivatal dolgozója nem lehet bizottság elnöke, alelnöke, tagja.

      (6) A bizottsági tag visszahívását bármely települési képviselő kezdeményezheti.

A képviselő-testület a bizottság személyi összetételét, létszámát a polgármester előterjesztésére bármikor megváltoztathatja, a kötelezően létrehozandó bizottság kivételével a bizottságot megszüntetheti.

      (7) A bizottságok tevékenységükről folyamatosan, az ülésüket követő testületi ülésen számolnak be a képviselő-testületnek.

      (8) A képviselő-testület egyes önkormányzati feladatok ellátásának időtartamára ideiglenes bizottságot hozhat létre.

      (9) Ideiglenes bizottság alakulhat különösen:

      a.) önkormányzati rendelet előkészítésére,

      b.) egyes döntések végrehajtásának ellenőrzésére,

      c.) speciális, különös szakértelmet igénylő feladat megoldására, javaslat kimunkálására,

      d.) több szakmai területet érintő, átfogó előterjesztés előkészítésére,

      e.) társulási megállapodás előkészítésére,

      f.) önkormányzati vagyont érintő döntés előterjesztésére.

      (10) A képviselő-testület döntési jogot adhat bizottságainak és a bizottság döntését felülvizsgálhatja, önkormányzati rendeletben hatósági hatáskört állapíthat meg bizottságának.

A bizottság - feladatkörében - kezdeményezi, előkészíti a képviselő-testület döntéseit, a képviselő-testület által átruházott hatáskörben döntést hoz.

      (11) A bizottság a feladatkörében ellenőrzi a képviselő-testület hivatalának a képviselő-testület döntéseinek az előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját.

      (12) A bizottság ülésének összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

      (13) Hatályon kívül helyezve.

      (14) A bizottság tagjainak kizárására a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kizárásról a bizottság dönt.

      (15) A bizottságnak a képviselő-tsetület által átruházott hatáskörben hozott döntéséhez és működési szabályzatának elfogadásához a megválasztott bizottsági tagok több mint a felének a szavazata szükséges. A bizottság egyéb javaslatait, állásfoglalásait egyszerű szótöbbséggel hozza.

      (16) A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával vagy sérti a települési önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz.

      (17) A bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

      (18 A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá

      (19) A jegyzőkönyvet nyolc napon belül meg kell küldeni:

      a.) a polgármesternek,

      b.) a jegyzőnek.

      (20) A bizottságok működésük részletes szabályait - e rendeletben meghatározott keretek között - maguk határozzák meg.

      (21) A bizottságok működésére vonatkozó szabályokat - az értelemszerű eltérésekkel – az ideiglenes bizottságokra is alkalmazni kell.

      (22) A bizottságok működésének adminisztratív, technikai feltételeiről a hivatal gondoskodik.

      (23) A bizottságok döntéseiről a hivatal nyilvántartást vezet.  A jegyző gondoskodik a bizottsági iratanyag szabályszerű kezeléséről és őrzéséről. A jegyző 15 napon belül köteles a bizottsági ülésekről készült jegyzőkönyvet a Nemzeti Jogszabálytár szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül megküldi a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatalnak.

      (24) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:

  1. Pénzügyi Bizottság
  2. Ügyrendi Bizottság
  3. Szociális, Oktatási és Kulturális Bizottság
  4. Közbiztonsági és Településfejlesztési Bizottság.

      (25) A bizottságok munkájában tanácskozási joggal részt vehetnek felkérés esetén a településen szolgáltatást nyújtó szervezetek, lakossági szerveződések.

      (26) A települési képviselő több bizottságba is megválasztható.

      (27) A bizottságok feladatait a 3. sz. melléklet, tagjainak névsorát pedig a 4. sz. melléklet - tartalmazza.

      (28) A polgármester indítványára a bizottságot össze kell hívni az indítvány kézhezvételétől számított nyolc napon belül.

 

9. Képviselő-testület szervezete és személyei

 

      17.§. (1) A polgármester munkáját főállásban látja el.

(2) A polgármester általános feladatai:

a.) összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését,

b.) benyújtja az önkormányzat szakmai, gazdasági programját, éves költségvetését és a zárszámadást,

c.) gondoskodik a települési önkormányzat érdekeinek érvényesüléséről,

d.) képviseli a települési önkormányzatot,

e.) meghatározza az alpolgármester feladatait,

f.)  gondoskodik a képviselő-testület és szervei hatékony működéséről, segíti a települési képviselők munkáját,

g.) szervezi és koordinálja más önkormányzatokkal az együttműködést, velük kapcsolatot tart,

h.) ellátja a képviselő-testület által átruházott hatásköröket,

i.) folyamatosan figyelemmel kíséri a bizottságok tevékenységét és részt vesz azok munkájában,

j.) elrendelheti bizottság összehívását, felfüggesztheti bizottság döntésének végrehajtását,

k) a képviselő-testület döntései szerint és saját hatáskörében irányítja a polgármesteri hivatalt,

l.) az önkormányzat demokratikus működésének, széleskörű nyilvánosságának biztosí­tása,

m.) a településfejlesztés, a közszolgáltatás szervezése,

n.) együttműködés a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.

o.)  ellátja a külön jogszabályban meghatározott államigazgatási feladatokat.

p) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a polgármesteri hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;

q) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, a polgármesteri hivatal ügyintézőjére;

r) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, létszámának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására;

s) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;

sz) gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében;

t) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.

ty) normatív utasításban szabályozhatja a vezetése, az irányítása vagy a felügyelete alá tartozó szervek szervezetét és működését, valamint tevékenységét.

(3) A polgármester pecsétje:

"Tiszabura Község Polgármestere" feliratú körbélyegző: középen Magyarország címerével ellátva.

(4) A polgármester megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni a helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályok szerint.

 

18.§. (1)  A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.

      (2) A képviselő-testület esetenként egyéb feladat ellátásával is megbízhatja a az alpolgármestert.

      (3) Rendellenesség esetén jelzéssel él a polgármester, illetve a jegyző felé.

 

      19.§. (1) A polgármesteri hivatalt a jegyző vezeti, önkormányzati és államigazgatási feladatait a hivatal bevonásával látja el.

      (2) A jegyző feladatai:

      a.) gondoskodik a testületek és a tisztségviselők munkájának segítéséről, a szükséges feltételek megteremtéséről,

      b.) biztosítja a képviselő-testület döntéseinek előkészítését,

      c.) évente beszámol a képviselő-testületnek a hivatal tevékenységéről;

      d.) képviseli a hivatalt, gondoskodik a működés jogszerűségéről, a szakmai és a tárgyi feltételekről,

      e.) felügyeli és ellenőrzi a hivatal döntés-előkészítő, végrehajtást szervező tevékenységét,

      f.)  biztosítja a képviselő-testület és szervei tevékenységének törvényességét, intézkedést kezdeményez a törvénysértések megszüntetésére,

      g.) gondoskodik a képviselő-testületi, valamint a bizottsági ülések jegyzőkönyveinek elkészítéséről és megküldéséről a kormányhivatal részére,

      h.) rendszeresen tájékoztatja a képviselő-testületet és szerveit az önkormányzatokat érintő új jogszabályokról,

      i.)  tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület és a bizottságok ülésén,

      j.) gyakorolja a munkáltatói jogokat a polgármesteri hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében;

      k.) javaslatot tesz a hivatal belső tagozódására, működési és  ügyfélfogadási rendjére, gondoskodik ezek végrehajtásáról és ellenőrzéséről,

      l.) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben;

      m.) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási és hatósági ügyeket,

      n) jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő;

      o) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át;

      p) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben;

      q) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;

      r) kezeli a polgármester személyi anyagát, továbbá ellátja a foglalkoztatási jogviszonyával kapcsolatos ügyviteli feladatokat;

      s) normatív utasításban szabályozhatja a vezetése, az irányítása vagy a felügyelete alá tartozó szervek szervezetét és működését, valamint tevékenységét.

      (3) A jegyző pecsétje:

"Tiszabura Község Jegyzője" feliratú körbélyegző: középen Magyarország címerével ellátva.

 

      20.§. (1) A települési önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására polgármesteri hivatalt hoz létre. A hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.

      (2) A polgármesteri hivatal hivatalos megnevezése:

Tiszaburai Polgármesteri Hivatal

Székhelye: 5235 Tiszabura, Kossuth Lajos utca 52.

Tiszaburai Polgármesteri Hivatal adószáma: 15410302-2-16

      (3) A Tiszaburai Polgármesteri Hivatal pecsétje:

"Tiszaburai Polgármesteri Hivatal" feliratú téglalap alakú bélyegző címmel és adószámmal ellátva.

"Tiszaburai Polgármesteri Hivatal" feliratú körbélyegző középen Magyarország címerével és sorszámmal ellátva.

      (4) Az önkormányzati hivatal alapító okiratát a képviselő-testület 11/2012. (I. 26.) sz. határozatával jóváhagyta.

      (5) A polgármesteri hivatal költségvetésének végrehajtását szolgáló költségvetési elszámolási számláját a Tiszafüred és Vidéke Takarékszövetkezet Tiszaburai Kirendeltségénél (5235 Tiszabura, Kossuth Lajos utca 52.) vezeti, melynek száma 70100042-11095512.

      (6) A helyi önkormányzat a helyi nemzetiségi önkormányzat részére - annak székhelyén - biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról.

      (7) A (6) bekezdés szerinti kötelezettségének teljesítése érdekében a helyi önkormányzat a feladatok ellátására vonatkozóan megállapodást köt a helyi nemzetiségi önkormányzattal.

 

10. Települési képviselő

 

21.§.  (1) A települési képviselő:

      a.) részt vesz a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében,

      b.) a képviselő-testület, illetőleg a polgármester megbízása alapján képviselheti a képviselő-testületet,

      c.) a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, az alpolgármestertől, a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen - vagy legkésőbb tizenöt napon belül írásban - érdemi választ kell adni;

      d.) kérésére az írásban benyújtott hozzászólását mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz, illetőleg véleményét szó szerint kell rögzíteni a jegyzőkönyvben,

e.) tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén,

      f.) javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a települési képviselőt meg kell hívni,

      g.) kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek - a képviselő-testület által átruházott - önkormányzati ügyben hozott döntését,

      h.) képviselői munkájához a hivataltól tájékoztatást, ügyviteli közreműködést igényelhet,

      i.)  közérdekű ügyekben kezdeményezheti a polgármesteri hivatal intézkedését, amelyre a hivatal tizenöt napon belül érdemi választ köteles adni,

      (2) A települési képviselő köteles:

      a.) tevékenyen részt venni a képviselő-testület és a bizottságok munkájában,

      b.) írásban, vagy szóban előzetesen bejelenteni, ha a képviselő-testület, vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni, illetőleg egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,

      c.) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti és magán titkot megőrizni,

      d.) a vele szemben felmerült összeférhetetlenséget a vita előtt, illetőleg annak felismerésekor bejelenteni,

      e.) a képviselői megbízatásához méltó, a képviselő-testület, valamint annak szervei tekintélyét és hitelét óvó magatartást tanúsítani,

      f.)  a képviselő-testület döntéseinek végrehajtását elősegíteni.

      g.) megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot tenni.

      (3)  Az (1)-(2) bekezdésben foglaltak – a (2) bekezdés g.) pontjában foglaltak kivételével – a bizottságok nem települési képviselő tagjaira értelemszerűen vonatkoznak.

 

11. Az Önkormányzat költségvetése, vagyona

 

      22.§. (1) A képviselő-testület a települési önkormányzat éves költségvetését önkormányzati rendeletben állapítja meg.

A helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetését önállóan, költségvetési határozatban állapítja meg. A települési önkormányzat költségvetési rendeletébe a helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetése a helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozata alapján elkülönítetten épül be. A települési önkormányzat képviselő-testülete a helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetésére vonatkozóan nem rendelkezik döntési jogosultsággal. A települési önkormányzat a helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozata törvényességéért, bevételi és kiadási előirányzatainak megállapításáért és teljesítéséért, illetve egymás kötelezettségvállalásaiért és tartozásaiért felelősséggel nem tartoznak.

A helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve - a települési önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat közötti külön megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő polgármesteri hivatal. A megállapodásnak tartalmaznia kell a helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodása végrehajtásának rendjét, az ehhez kapcsolódó feladatellátás jogosultjainak, kötelezettjeinek kijelölését is.

      (2)   A költségvetés tárgyalására, illetve az ezzel kapcsolatos rendelet megalkotására két fordulós tárgyalási módszerrel kerül sor:

      a.) az első tárgyalás során meg kell határozni a költségvetési irányelveket; elemezni szükséges a települési önkormányzat kötelezően előírt és önként vállalt feladatait, a helyzet felmérése alapján költségvetési koncepciót kell összeállítani, amelynek keretében

      aa) számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségeit,

      ab) meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldását,

      b.) a második tárgyalás során az államháztartási törvény által előírt részletezésben a költségvetési rendelet-tervezetet tárgyalja meg a képviselő-testület.

      (3) A költségvetés a bevételeket forrásonként, a kiadásokat célok szerint tartalmazza, a költségvetési törvény által meghatározott részletezés szerint.

      (4) A költségvetés-tervezete elsőként a kötelező önkormányzati feladatok megvalósítását, ezek után a még vállalható önkormányzati feladatokat tartalmazza.

      (5) A polgármester a települési önkormányzat gazdálkodásának első félévi és háromnegyedéves helyzetéről köteles tájékoztatni a képviselő-testületet.

      (6) A képviselő-testület a költségvetési évet követően a zárszámadásról rendeletet alkot, amelyet az államháztartási törvény előírásai szerint kell összeállítani.

      (7) A költségvetési zárszámadási rendeletet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

      (8) A képviselő testület a települési önkormányzat vagyonát és hasznosításának módját külön rendeletben állapítja meg.

      (9) E rendeletben kell meghatározni a törzsvagyon körébe tartozó forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak, valamint a forgalomképes vagyontárgyak körét, továbbá azokat a feltételeket, amelyek szerint e vagyontárgyakról rendelkezni lehet.

      (10) Az Önkormányzat vagyona: A helyi önkormányzat vagyona a tulajdonából és a helyi önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati feladatok és célok ellátását szolgálják.

      (11) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

      (12) Ha a helyi önkormányzat a költségvetési évre vonatkozóan nem rendelkezik elfogadott költségvetéssel, nem fogadja el a költségvetési évet megelőző évre vonatkozó zárszámadását, államháztartási beszámolási kötelezettségének vagy vagyon-nyilvántartási kötelezettségének nem tesz eleget, a költségvetés elfogadásának, a zárszámadás elfogadásának, az államháztartási beszámoló benyújtásának, valamint vagyon-nyilvántartás elkészítésének határidejét követő hónaptól a mulasztás megszüntetését követő hónapig a nettó finanszírozás keretében finanszírozott támogatásainak folyósítása felfüggesztésre kerül.

6. Záró rendelkezések

 

Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg Tiszabura Községi Önkormányzat Képviselő-testületének az 4/2010. (XI.30.) számú rendelete hatályát veszti. A Rendelet kihirdetéséről a Jegyző gondoskodik.

 

Tiszabura, 2012. november 29.

                  

 

                                   Farkas László                                      Dr. Papp Lajos jegyző

                                   polgármester                                     helyettesítésére megbízott

 

 

                                                                                                  Dr. Bán Attila

                                                                                                      aljegyző

                                                                      

Kihirdetve:

                                                                       2012. november 30.

 

                                                                                                         

Dr. Papp Lajos jegyző

                                                                                           helyettesítésére megbízott

 

 

                                                                                                   Dr. Bán Attila

                                                                                                       aljegyző

 

1. számú melléklet a 8/2012. (XI.29.) önkormányzati rendelethez

 

Tiszabura Község jellemző adatai

 

 

Tiszabura közigazgatási területe 4.520 ha. Lakosainak száma 2987 fő.

A településhez közigazgatásilag tartozik külterületi lakott helyként Pusztataskony.

Lakosainak száma 490 fő.

Pusztataskonyban működik egy megyei fenntartású szociális foglalkoztató intézet, lakóinak száma 175 fő.

 

A község mezőgazdasági jellegű település. Jelentős ipari létesítménnyel nem rendelkezik. Az összterület 30 %-án mezőgazdasági termelés folyik, a tiszaburai Mezőgazdasági Szövetkezet keretén belül, a másik 70 %-on egyéni gazdálkodás történik.

A község a Tisza folyó bal partján fekszik, Kunhegyes, Abádszalók, Tiszaroff településekkel határos.

 

A község vezetékes vízzel, telefonhálózattal, földgáz hálózattal ellátott.

Az úthálózat 90 %-a portalanított. Az utcák 2/3-a mindkét oldalon járdás, az 1/3-a egyoldali járdával ellátott.

 

Tiszaburán a legnagyobb gondot a munkanélküliség jelenti, a munkaképes korosztálynak kb. 64 %-a munkanélküli.

A település intézményi ellátottsága jónak mondható:

 

Egészségügyi intézmények:   orvosi rendelő,

védőnői szolgálat,

                                              

 

Szociális intézmények:            „Szivárvány” Gondozási Központ / idősek klubja, házi szociális gondozó szolgálat, tanyagondnoki szolgálat, Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat /

Oktatási intézmények:            Általános Művelődési Központ / általános iskola, speciális tagozat, könyvtár, művelődési ház, óvoda /

 

2. számú melléklet a 8/2012. (XI.29.) önkormányzati rendelethez

 

 

 

A képviselő-testület tagjai:

 

 

Nagy Imre polgármester

Baksa János Istvánné

Boldizsár János

Borbély Sándor

Gecse Béla

Mészáros Béla

Mészáros Gyula

 

 

3. számú melléklet a 8/2012. (XI.29.) önkormányzati rendelethez

 

A Képviselő-testület bizottságainak feladatai

 

1./ Pénzügyi Bizottság:

  1. Véleményezi az éves költségvetésről szóló rendelettervezet, a költségvetés végrehajtásá­ról szóló rendeletet.
  2. Ellenőrzést végezhet az Önkormányzat szerveinél, vizsgálva az éves költségvetésről szóló rendelet végrehajtását.
  3. Kezdeményezheti a költségvetés módosítását.
  4. Javaslatot tehet a polgármester mellett, a költségvetés átcsoportosítására, a pénzmarad­vány felhasználására.
  5. Kezdeményezheti az üzleti vagyoncsoportba tartozó vagyontárgyak minősítését, átminősítését – más vagyoncsoportokba történő átsorolását.
  6. Véleményt nyilvánít a bírósági végrehajtásról szóló törvény alapján az Önkormányzatot megillető elővásárlási jog gyakorlásáról.
  7. Állást foglal a vagyonkezelő beszámolójáról, adatszolgáltatásáról.
  8. A 25 millió forintot meg nem haladó forgalmi értékű vagyontárgyak pályáztatása esetében a pályázati eljárást lezáró döntés meghozatala előtt véleményt nyilvánít.
  9. Az önkormányzat vagyonának működtetésbe adása esetén a működtető beszámolójáról, és az általa szolgáltatott adatok elfogadásáról állást foglal.
  10. Az 5 millió Ft értékhatárt el nem érő vagyon értékesítéséről, az ezzel összefüggő pályázat kiírásáról, lefolytatásáról és elbírálásáról állást foglal.

 

2./ Ügyrendi Bizottság:

  1. Lebonyolítja a testületi üléseken a titkos szavazást.
  2. Ellátja a vagyonnyilatkozatok nyilvántartásával, kezelésével és őrzésével kapcsolatos feladatokat.

 

4/ Szociális, Oktatási és Kulturális Bizottság:

  1. Véleményezi a neveléssel, közművelődéssel, sporttal kapcsolatos rendeletek tervezetét.
  2. Figyelemmel kíséri a községben működő sportegyesület működését.
  3. Figyelemmel kíséri az óvodások, általános iskolai tanulók intézményekbe járását, tanszerrel való ellátásukat.

 

5./ Közbiztonsági és Településfejlesztési Bizottság:

  1. Előzetesen véleményezi a község közrend-közbiztonsági helyzetét.
  2. A közrend-közbiztonság helyzetével kapcsolatban jelzéssel élhet a rendőrség felé.

 

4. számú melléklet a 8/2012. (XI.29.) önkormányzati rendelethez

 

 

A képviselő-testület bizottságai

 

 

Pénzügyi Bizottság

 

Elnök: Gecse Béla

 

Tag 1: Mészáros Gyula

Tag 2: Borbély Sándor

Tag 3: Boldizsár János

Tag 4: Kacskó Sándor

Ügyrendi Bizottság

 

Elnök: Boldizsár János

 

Tag 1: Gecse Béla

Tag 2: Borbély Sándor

Tag 3: Szabó Ferencné

Tag 4: Juhász János

Szociális, Oktatási és Kulturális Bizottság

 

Elnök: Borbély Sándor

 

Tag 1: Gecse Béla

Tag 2: Boldizsár János

Tag 3: Mészáros Gyula

Tag 4: Bakóné Márton Magdolna

Tag 5: Farkas Pál

Tag 6: Fehér János

Közbiztonsági és Településfejlesztési Bizottság

 

Elnök: Mészáros Gyula

 

Tag 1: Borbély Sándor

Tag 2: Gecse Béla

Tag 3: Makai Gyula

Tag 4: Pádár János

 

5. számú melléklet a 8/2012. (XI.29.) önkormányzati rendelethez

 

Tiszabura Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

011130    Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013210    Átfogó tervezési és statisztikai szolgáltatások

013320    Köztemető-fenntartás és - működtetés

013350    Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

045120    Út, autópálya építése

047410    Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

041231    Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232    Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233    Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041234     Közfoglalkoztatás mobilitását szolgáló támogatás (közhasznú kölcsönző részére)

041235    Vállalkozás részére foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő személy foglalkoztatásához nyújtható támogatás

041236    Országos közfoglalkoztatási program

041237    Közfoglalkoztatási mintaprogram

064010    Közvilágítás

066010    Zöldterület-kezelés

066020    Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111    Háziorvosi alapellátás

072112    Háziorvosi ügyeleti ellátás

074032    Ifjúság-egészségügyi gondozás

081043    Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

084031    Civil szervezetek működési támogatása

107060    Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

105010    Munkanélküli aktív korúak ellátásai

105020    Foglalkoztatást elősegítő képzések és egyéb támogatások

106010    Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

106020    Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

104051    Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások

900010    Központi költségvetés funkcióra nem sorolható bevételei államháztartáson kívülről

900020    Önkormányzatok funkcióra nem sorolható bevételei államháztartáson kívülről

 900030    Elkülönített állami pénzalapok funkcióra nem sorolható bevételei államháztartáson kívülről

900040    Egészségbiztosítási Alap funkcióra nem sorolható bevételei államháztartáson kívülről

900050    Nyugdíjbiztosítási Alap funkcióra nem sorolható bevételei államháztartáson kívülről

900060    Forgatási és befektetési célú finanszírozási műveletek

900070    Fejezeti és általános tartalékok elszámolása

900080   Szabad kapacitás terhére végzett, nem haszonszerzési célú tevékenységek kiadásai és bevételei

900090    Vállalkozási tevékenységek kiadásai és bevételei

018010    Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel

018020    Központi költségvetési befizetések

018030    Támogatási célú finanszírozási műveletek

051030    Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

103010    Elhunyt személyek hátramaradottainak pénzbeli ellátásai

107060    Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

045160    Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

 

6. számú melléklet a 8/2012. (XI.29.) önkormányzati rendelethez

 

Tiszabura Községi Önkormányzat államháztartási szakágazat rend szerinti besorolása:

680001 Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése        

680002 Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

680003 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

813000 Zöldterület-kezelés

960302 Köztemető-fenntartás és –működtetés

999000 Szakfeladatra el nem számolt tételek

 

7. számú melléklet a 2/2012. (XI.29.) önkormányzati rendelethez

 

A képviselő-testület által átruházott hatáskörök

 

1./ Szociális, Oktatási és Kulturális Bizottság:

 

  1. jóváhagyja a Gondozási Központ házirendjét,
  2. meghatározza az intézmény üzemeltetési szünetét,
  3. évente kétszer felülvizsgálja, és dönt a térítési díjakról,
  4. dönt a beiskolázási támogatásokról,
  5. tankönyv és tanszerhasználati támogatásról,
  6. szociális támogatás megállapításáról ingatlan ügyekben,
  7. hulladékszállítási és kezelési közszolgáltatási díj megfizetéséhez való méltányossági hozzájárulás,
  8. elemi csapás, katasztrófa helyzet miatti, eseti szociális támogatások megállapítása,
  9. dönt az önkormányzati segély megállapításával kapcsolatos ügyekben, kivéve a temetési költségekre tekintettel igényelt önkormányzati segélyt.

 

2./ A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:

 

  1. A köztemetés költségének megtérítése ügyében méltányosság gyakorlása.
  2. A temetési költségekre tekintettel igényelt önkormányzati segély megállapításával kapcsolatos döntés.

 

3./ A képviselő-testület által a jegyzőre átruházott hatáskörök:

 

  1. Dönt a közterület-használat engedélyezése ügyében.

 


Vissza az előző oldalra!
Weboldalunk sütiket (cookie) használ működése folyamán annak érdekében, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassa Önnek, valamint a látogatottság mérése céljából. A sütik használatát bármikor letilthatja! Erről bővebb információkat olvashat itt: Adatkezelési tájékoztatónk
Tiszabura Község Önkormányzata - Magyar